Szkoła jazdy AutoFan Wrocław - kursy prawa jazdy, szkolenie kierowców

A+ A A-

Resort doprecyzowuje przepisy dot. używania kierunkowskazów

  • Published in Aktualności

Marek Chodkiewicz, podsekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury (fot. Jolanta Michasiewicz) Tabliczki znaków informacyjnych: T-6a „tabliczka wskazująca rzeczywisty przebieg drogi z pierwszeństwem przez skrzyżowanie (umieszczana na drodze z pierwszeństwem)

 

Zapytany, w sprawie doprecyzowania przepisów dotyczących używania kierunkowskazów, Marek Chodkiewicz udzielił odpowiedzi w imieniu resortu infrastruktury.

Wątpliwość dotyczy obowiązku włączania kierunkowskazu na tzw. skrzyżowaniu łamanym, oznaczanym informacyjnie znakiem T6. Zdaniem posłanki zgłaszającej zapytanie niezbędne jest jednoznaczne doprecyzowanie przepisów ustawy – Prawo o ruchu drogowym, a nawet przeprowadzenie kampanii informacyjnej na temat ich poprawnej interpretacji w tym zakresie. Posłanka Barbara Bubuli uzasadnia: - Podczas szkolenia i egzaminów w WORD uczy się kierowców, że jadący drogą z pierwszeństwem przejazdu i kontynuujący nią jazdę powinien w takim przypadku włączyć kierunkowskaz, gdyż zmienia kierunek jazdy i ma tu zastosowanie art. 22 ust. 5 Prawa o ruchu drogowym. Tymczasem wielu komentatorów, w tym znanych blogerów w Internecie wskazuje na absurdalność takiego sygnalizowania kierunkowskazem, np. w przypadku, gdy droga podporządkowana dobiega do drogi głównej na łuku, pod małym kątem wstecz. Argumentują oni, że znak T6 to znak jedynie informacyjny, a kierowca jadący drogą z pierwszeństwem przejazdu musiałby w takim przypadku na każdym łuku lub zakręcie, gdzie pojawia się jakakolwiek droga podporządkowana, włączać kierunkowskaz, dezinformując innych kierowców o swoich zamiarach.

Interpretacja resortu infrastruktury. Minister odpowiedział: - Odnosząc się do problematyki poruszonej w zapytaniu Pani Poseł uprzejmie wyjaśniam, iż określone w pkt. 5.2.1.1 oraz pkt 5.2.1.3 załącznika nr 1 do rozporządzenia z dnia 3 lipca 2003 r. zasady stosowania znaku D-1 „droga z pierwszeństwem” jednoznacznie wskazują, że jeżeli droga z pierwszeństwem zmienia kierunek na skrzyżowaniu, to pod wszystkimi znakami określającymi pierwszeństwo przejazdu (D-1, A-7 „ustąp pierwszeństwa”, ewentualnie B-20 „stop”) umieszcza się odpowiednie odmiany tabliczek T-6a „tabliczka wskazująca rzeczywisty przebieg drogi z pierwszeństwem przez skrzyżowanie (umieszczana na drodze z pierwszeństwem)” i T-6c „tabliczka wskazująca rzeczywisty przebieg drogi z pierwszeństwem przez skrzyżowanie (umieszczana na drodze podporządkowanej)”. Z treści art. 22 ust. 5 ustawy - Prawo o ruchu drogowym wynika natomiast, że kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru. I konkluzja odpowiedzi: - Stwierdzam, że z przepisów rozporządzenia z dnia 3 lipca 2003 r. jednoznacznie wynika, iż umieszczona pod znakiem D-1 tabliczka T-6a wskazuje, że droga z pierwszeństwem przejazdu zmienia kierunek na skrzyżowaniu. Z tych też względów w sytuacji kiedy kierujący pojazdem na skrzyżowaniu porusza się zgodnie z rzeczywistym przebiegiem drogi z pierwszeństwem – przedstawionym na tabliczce T-6a – to zmienia on kierunek jazdy i dlatego też w myśl przepisów art. 22 ust. 5 ustawy – Prawo o ruchu drogowym zobowiązany jest zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany tego kierunku.

Wobec jednoznacznego brzmienia przepisów w kwestii podnoszonej przez Panią Poseł, resort nie znajduje uzasadnienia dla prowadzenia kampanii informacyjnej w przedmiotowym zakresie.

 

Źródło: prawodrogowe.pl (01.08.2018)

Czytaj więcej

Egzamin na Toyocie Yaris

  • Published in Aktualności

Posiadamy Toyotę Yaris, na której możesz zdawać egzamin.

Osoba egzaminowana, składająca wniosek (wg załączonego poniżej wzoru) o przeprowadzenie praktycznej części egzaminu państwowego na prawo jazdy, dołącza oświadczenie ośrodka szkolenia kierowców o wyrażeniu zgody na udział pojazdu tego ośrodka w części praktycznej egzaminu państwowego.

Oświadczenie winno zawierać:

  • Nazwę OSK (pieczęć nagłówkowa),
  • Imię i nazwisko osoby egzaminowanej,
  • Numer ewidencyjny OSK,
  • Nr rejestracyjny pojazdu,
  • Markę pojazdu,
  • Podpis osoby uprawnionej do wystawiania oświadczenia,
  • telefon kontaktowy do OSK.

Źródło: http://www.word.wroc.pl/egzaminy/egzamin-pojazdem-osk

 

Cennik wypożyczenia auta na egzamin:

  • GRATIS dla kursantów AUTO-FANa*
  • 80 zł dla kursantów spoza AUTO-FANa

 * przy wykupieniu pełnego szkolenia na kat. B pierwsze podstawienie auta na egzamin, każde kolejne 50 zł

Czytaj więcej

DZIEŃ INSTRUKTORA NAUKI JAZDY – apel

Jan Szumiał, instruktor i wykładowca nauki jazdy, zastępca prezesa Polskiej Federacji Stowarzyszeń Szkół Kierowców, prezes Stowarzyszenia Ośrodków Szkolenia Kierowców w Warszawie (fot. Jolanta Michasiewicz)

 

Szanowni Państwo,

kierownicy OSK, wykładowcy i instruktorzy nauki jazdy w Polsce!

Chcemy wspólnie z całym środowiskiem szkoleniowym Polski proklamować dzień 7 sierpnia DNIEM INSTRUKTORA NAUKI JAZDY (tego dnia roku 2014 zawód instruktora nauki jazdy został wpisany do wykazu zawodów). Polska Federacja Stowarzyszeń Szkół Kierowców podjęła już proceduralne starania. Zwróciliśmy się do Senatu RP o ustanowienie tego dnia naszym świętem na terytorium Polski.

Jesteśmy najważniejszym ogniwem w całym cyklu szkolenia, a jednocześnie najmniej poważanym. Odpowiedzialność spoczywająca na przedstawicielach naszego zawodu za bezpieczeństwo na polskich drogach, rosnące wymagania ze strony państwa i społeczeństwa, przy jednoczesnym niewystarczającym wsparciu w problemach, z którymi zmagamy się codziennie, ważność zawodu dla edukacji komunikacyjnej coraz szerszej grupy obywateli sprawia, że zasadnym byłoby docenienie naszego zawodu w formie takiego dnia.

Zapraszamy wszystkich Państwa do odpowiedzi na nasz apel i wyrażenia woli ustanowienia DNIA INSTRUKTORA NAUKI JAZDY poprzez zwrócenie - w dniu 7 sierpnia 2018 - uwagi społeczeństwa na nasze starania. Proponujemy oznakowanie pojazdów używanych do szkolenia, odświętny ubiór instruktorów oraz całego personelu ośrodków szkolenia kierowców. Liczymy na masowy udział w tej akcji niezależnie, czy jesteśmy instruktorami nauki czy techniki jazdy, bądź wykładowcami, bez względu na przynależność lub nie do organizacji, stowarzyszenia. Pokażmy jak ważna dla nas jest społeczna akceptacja ludzi wykonujących ten trudny i odpowiedzialny, ale też pełen ryzyka zawód.

Udowodnijmy, że potrafimy być jednomyślni!

 Jan Szumiał

Zastępca Prezesa PFSSK

 

Źródło: prawodrogowe.pl (10.07.2018)

Czytaj więcej

Jan Szumiał. Cena jazdy z osobą towarzyszącą

Jan Szumiał, instruktor nauki jazdy, prezes Stowarzyszenia Ośrodków Szkolenia Kierowców w Warszawie, członek zarządu Polskiej Federacji Stowarzyszeń Szkół Kierowców, ekspert oraz autor publikacji z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, współorganizator cyklicznych zawodów dla młodzieży „PIĘĆ ZŁOTYCH MINUT” (fot. Jolanta Michasiewicz)

 

W mediach wiele już napisano o możliwości nowego uregulowania, którym byłoby dodatkowe szkolenie praktyczne kandydatów na kierowców, szkolenie w formule jazdy z osobą towarzyszącą.

Atrakcyjność pomysłu ma polegać na fakcie, iż przyszły kierowca mógłby rozpocząć takie jazdy praktyczne już po ukończeniu 17. roku życia. Po odbyciu szkolenia podstawowego w osk, kandydat na kierowcę w czasie do egzaminu państwowego - mógłby odbywać jazdy pod nadzorem opiekuna prawnego. Osoby posiadającej prawo jazdy kat. B, od co najmniej 5 lat, niepozostającej pod wpływem alkoholu lub środków działających podobnie. Sam termin przystąpienia do egzaminu pozostawałby bez zmian.

Pomysł ma być wyjściem naprzeciw oczekiwaniom społecznym poprzez zmniejszenie kosztów szkolenia, czyli wyeliminowanie sytuacji, gdy konieczne jest dokupienie jazd dodatkowych - jak to miejsce obecnie - w ośrodku szkolenia kierowców. Z tego punktu widzenia propozycja brzmi prospołecznie, ale czy rzeczywiście jest to rozwiązanie prospołeczne? Popatrzmy na pomysł przez pryzmat bezpieczeństwa na drodze!

Brak jest informacji o ewentualnych rozwiązaniach technicznych wpływających na zapewnienie bezpieczeństwa zarówno samemu kandydatowi na kierowcę, jego opiekunowi, jak również innym uczestnikom ruchu drogowego. Czy będzie konieczne przystosowanie pojazdu poprzez montaż dodatkowego pedału hamulca, dodatkowych lusterek wstecznych, oznakowanie pojazdu? Czy będą obowiązywały dodatkowe badania techniczne?

Kolejna kwestia dotyczy zasad ubezpieczenia pojazdu? Ubezpieczyciel przy ustalaniu zakresu odpowiedzialności i wysokości składki bierze pod uwagę wiek kierującego, staż w kierowaniu pojazdem, szkodowość w minionym okresie. Jaka w tym przypadku będzie zastosowana stawka ubezpieczenia pojazdu?

A co z odpowiedzialnością kierującego pojazdem za ewentualne kolizje czy wypadki drogowe, albo nie przestrzeganie przepisów ruchu drogowego? Kto będzie ponosił sankcje karne za sytuacje zarejestrowane przez fotoradar? Komu zostaną przypisane tzw. punkty karne?

Niebagatelnym jest także fakt, iż wielu kierowców ma nawyki, nie zawsze prawidłowe, iż bardzo często nie śledzą oni dokonywanych w kodeksie drogowym zmian. A jednocześnie właśnie tym osobom ma być powierzone szkolenie przyszłych kierowców. Wprawdzie osoba chcąca edukować swojego podopiecznego będzie musiała przejść dodatkowe szkolenie, ale czy to wystarczające rozwiązanie? A co z - tak powszechnie używanym ostatnio - argumentem jakości szkolenia?

Dodatkowo, bliskie, rodzinne relacje pomiędzy uczonym a uczącym nie zawsze sprzyjają zachowaniu niezbędnego dystansu emocjonalnego, szczególnie potrzebnego w trudnych sytuacjach na drodze. Praca, którą włożył wykładowca i instruktor nauki jazdy kształtując właściwe nawyki kursanta może być zaprzepaszczona. W procesie szkolenia obserwujemy, iż instruktor nader często musi eliminować oceny i zachowania nabyte przez młodego człowieka obserwującego kierowcę i jego zachowania z pozycji pasażera.

Głównym celem wprowadzania wszelkich zmian powinna być poprawa bezpieczeństwa na drogach, a nie pozorne oszczędności. Skutki rozwiązań takich jak jazda z osobą towarzyszącą mogą przynieść więcej szkód niż pożytków. Potrzebne jest tu społeczeństwo wyedukowane i szanujące prawo. Czy tacy jesteśmy? Przy rosnącym natężeniu ruchu drogowego ta nowa grupa „nauczycieli nauki jazdy”, osób bez odpowiednich kompetencji, bez właściwie wyposażonego bezpiecznego pojazdu, zdecydowanie może doprowadzić do zwiększenia liczby ofiar na drogach. To cena kilku dodatkowych godzin jazdy doskonalącej z profesjonalnie przygotowanym instruktorem nauki jazdy w bezpiecznym pojeździe.

Wszystkim nam życzę, aby moje obawy nie sprawdziły się.

Jan Szumiał (Warszawa)

Źródło: prawodrogowe.pl (19.06.2018)

Czytaj więcej

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. http://autofan.wroclaw.pl